Žuvų taukai – vertingas maisto priedas

zuvu taukai

Daugelis mūsų žinome, koks vertingas produktas yra žuvis, tačiau tik nedaugelis susimąstome, kaip dažnai valgome žuvies ir jūros produktų. Žuvis – natūralus A ir D vitaminų šaltinis. Jei mityboje jūros ir žuvies maisto stinga, geriausia alternatyva – skysti arba kapsulėmis parduodami žuvų taukai. Tik jų vartojimas užtikrins, kad organizmas būtų aprūpintas būtinomis rūgštimis ir natūraliais vitaminais.

Vitaminai D ir A

D vitaminas labai svarbus spalvų matymui, gebėjimui atskirti šviesą nuo tamsos. Taip pat tai medžiaga, sauganti odą, leidžianti organizmui normaliai augti ir vystytis, formuotis dantimis ir kaulams. Vitaminas D užtikrina sklandų nervų sistemos bei imuniteto funkcionavimą. Šio vitamino pagrindinis natūralus šaltinis yra žuvų taukai, taip pat jo gausu kepenėlėse ir iš kepenų pagamintuose produktuose (paštetuose ir dešrose). Vitaminas D svarbus ir kalcio įsisavinimui, todėl neretai kalcis būna vienoje kapsulėje drauge su vitaminu D.

Nuolat vartojant D vitamino, galima išvengti pagrindinių su kaulų retėjimu susijusių ligų. Minėtasis vitaminas ypač yra svarbus augantiems vaikams ir paaugliams, nes, stingant D vitamino, vaikams prasčiau auga dantys ir kaulai, sulėtėja brendimo procesas, lėčiau vystosi nervų sistema ir organizmas dažniau būna atakuojamas virusų ir bakterijų. Vitaminą D organizmas gali įsisavinti iš saulės, todėl kasdien būnant lauke, šio vitamino gaunama natūraliai. Vaikams lauke pakanka pabūti vos 10 min. Vitaminas A labai svarbus akims, geram regėjimui, organizme jo trūkstant, skilinėja, trupa nagai, o plaukai tampa nebeblizgūs, jų galiukai šakojasi.

Žuvų taukuose aptinkami naudingieji komponentai

Žuvų taukuose gausu nesočiųjų riebių rūgščių: jų kiekis žuvyje yra didžiausias, net ir lyginant su vertingiausiais aliejais. Dažniausiai minimos omega-3 rūgštys: jų žmogaus organizmas pats nepasigamina, o jos organizmui yra nepakeičiamos ir būtinos. Dėl to kiekvienas vaikas ir suaugęs turėtų žuvų taukus vartoti nuolat, o rekomenduojama paros norma yra 1000 mg riebiųjų omega-3 rūgščių per dieną: būtent tiek medžiagos yra 5 ml (arbatiniame šaukštelyje) produkto. Toks kiekis tinka ir vaikams, ir suaugusiesiems, tačiau kūdikiams žuvų taukų reikia duoti vos kelis lašelius, palaipsniui dozę vis padidinat, kol ji tampa lygi 5 mililitrams. Mažieji, jei prie žuvų taukų imami pratinti vėlai, gali nenorėti jų vartoti dėl neįprasto skonio, todėl gryno produkto galima ir neduoti – tiks žuvų taukais pagardintos košės, sriubos, gėrimai ar kt. Tačiau rinktis reikėtų natūralaus skonio žuvų taukus, nes, pavyzdžiui, citrinų aromato žuvų taukai gali nežymiai iškraipyti produkto skonį.

Produkto rekomenduojama vartoti ir nėščioms, žindančioms kūdikius moterims – omega-3 rūgštys svarbios ir vaisiui, ir motinai. Nėščia ir krūtimi maitinanti moteris turėtų vartoti pusantro arbatinio šaukštelio žuvų taukų, kad gautų ne mažiau nei 1300-1500 mg vertingųjų rūgščių. Geriausius žuvų taukus pasirinkti padės gydytojas, jis patars, kokia dozė yra tinkama. Baigus vartojimo kursą ir, pavyzdžiui, išgėrus 1 ar 2 butelius žuvų taukų, reikėtų daryti pertrauką, o vėliau kursą vėl atnaujinti. Manoma, kad geresni skysti žuvų taukai nei tie, kurie parduodami kapsulėmis: skystieji yra greičiau įsisavinami, juose didesnės naudingųjų medžiagų dozės, tuo tarpu kapsulių reikia gerti bent kelias, kad efektas būtų analogiškas.

Apie žuvų taukų vartojimą turėtų pagalvoti ir vegetarai, tačiau besilaikantiems veganinės mitybos ir atsisakiusiems pieno produktų, žuvies bei kiaušinių, nepakeičiami produktai yra linų sėmenų aliejus, graikiški riešutai bei sojos produktai, kuriuose taip pat aptinkama būtinų organizmui omega-3 rūgščių.

Leave a Reply